Oh, wat een mooi strand - Reisverslag uit Big Sur, Verenigde Staten van Caroline en Ruud Weeda - WaarBenJij.nu Oh, wat een mooi strand - Reisverslag uit Big Sur, Verenigde Staten van Caroline en Ruud Weeda - WaarBenJij.nu

Oh, wat een mooi strand

Blijf op de hoogte en volg Caroline en Ruud

04 Oktober 2015 | Verenigde Staten, Big Sur

Gereden: 123 km
Temperatuur: 24 graden
Overnachting: Big Sur campground and cabins

De wekker gaat, het is half acht. We hebben afgesproken om klokslag half negen op pad te gaan, zodat we rustig van al het moois kunnen gaan genieten. Het is een klein stukje terugrijden naar Highway 1, we gaan zuidwaarts.
Onderweg nemen we rechts de afslag 17-miles drive. Er moet $10 betaald worden, maar daarvoor krijg je dan ook een plattegrondje :-)
The 17-miles drive leidt je door het "rijkelui's dorp": overal staan dure huizen en auto's, er zijn 4 golfterreinen en er zijn legio toeristen. Niet alleen voor het huisjes kijken, maar vooral voor de mooie uitzichten over de oceaan. Al snel komen we bij de Spanish Bay, een baai met een klein strandje, het water is prachtig blauw. In het water liggen jongens op surfborden te wachten op een goede golf. Yolanda fotografeert wat wier en staat plots met haar schoenen in het water. Het is mooi weer dus er id niets aan de hand, hooguit wat zwarte voeten. Zodra we weer verder rijden is er weer een mooier uitzicht en zo gaat het steeds maar door. We zien albatrossen, pelikanen en zelf een grote groep zeeleeuwen die op een grote rots in zee liggen te zonnebaden, terwijl anderen een baantje om diezelfde rots zwemmen. Het is zeker het geld waard geweest! We bellen nog even om wat campsites te reserveren, dat ook nog lukt. Nu kunnen we rustig aan doen.
We rijden richting Big Sur een prachtig bosrijk gebied. Het lukt niet echt om flink door te rijden, omdat steeds een mooi uitzicht ons van de weg lokt. Uiteindelijk arriveren we bij de campsite. De prijs valt enorm tegen ($70), maar het geeft wel de nodige rust om niet verder te hoeven zoeken. Het is een gemoedelijke camping, niets bijzonders, met royale plekken onder hoge naaldbomen, gelegen aan een klein stromend watertje. De koffie is gratis, zolang je he eigen bekertje meebrengt. Een koekje kun je er dan bij krijgen. Dat geldt niet voor wifi.
We eten gezamenlijk aan de picknicktafel: sperziebonen met aardappelen en vlees, een ijsje toe. Tijdens de afwas stookt Ruud alvast een vuurtje en daar zitten we nu van te genieten. Het zal wel een frisse nacht worden.