Daar is de zon..... - Reisverslag uit Banff, Canada van Caroline en Ruud Weeda - WaarBenJij.nu Daar is de zon..... - Reisverslag uit Banff, Canada van Caroline en Ruud Weeda - WaarBenJij.nu

Daar is de zon.....

Door: Caroline

Blijf op de hoogte en volg Caroline en Ruud

07 Juni 2017 | Canada, Banff

Jasper-Banff Gereden 343,5 km

Vandaag gaan we de Icefields Parkway afrijden, een rit van 233km van Jasper naar Lake Louise. Dit is een prachtige weg in elk jaargetijde. Alle bezienswaardigheden staan netjes aangegeven, je kunt zelf een programma samenstellen. Afgelopen nacht zijn we alle vier regelmatig even wakker geweest van piepgeluidjes en een wegrijdende auto. Yolanda vertelde dat de parkranger een tijdje in deze loop heeft gestaan met zijn auto. Misschien beren? Er staan nu een aantal tentgangers in de buurt, hadden zij bescherming nodig? Of waren zij juist de oorzaak? We zullen het nooit weten. Na het ontbijt eerst nog even de sanidump en tanken. Het aanvullen van water duurt voor Jos iets langer aangezien hij de eerste waterslang gebruikte die hij zag. Dit was non-potable water, niet geschikt om te drinken of te gebruiken voor het tandenpoetsen. Zijn watertank moest dus weer helemaal leeg en opnieuw gevuld. Ondertussen hebben Yo en ik even kunnen kijken in de camper van iemand anders. Hij dacht dat wij tweelingzussen waren.....nah jahh. We pakken de 93A zuidwaarts, normaliter een mooi alternatief voor de snelweg. Helaas was het wegdek niet al te best, maar ach, dan rijd je er al op. De eerste stop was voor de Athabasca Falls. Het was er enorm druk. Deze waterval wordt door een smalle kloof geperst en is van diverse kanten goed te bekijken. Je kunt je bijna niet voorstellen waar al dat water vandaan komt. Het moet toch een keer op zijn? Na dit punt komt de weg weer samen met de hoofdweg Hwy 93. De Sunwapta falls vallen iets tegen, doordat er een nieuwe brug gebouwd wordt. En dat net nadat we eindelijk een plekje hadden gevonden om de RV te parkeren.... diverse riviertjes stromen samen in de Sunwapta rivier, die ons aan de rechterkant blijft volgen. Plots rijden we voorbij de Skywalk, hebben we een bordje gemist? Dan maar verderop even keren en terugrijden. Verdories, je mag het terrein niet oprijden vanaf de weg. Weer keren. Later blijkt dat je bij het Icefields centre een kaartje kunt kopen en dat je dan met een bus wordt gebracht. Scheelt natuurlijk heel veel investeren in parkeerplaatsen, toch wel slim van meneer Brewster. We parkeren op de juiste plek van het Icefields centre. Er is sprake van topdrukte, echt het gouden laantje van de Parkway. Hiervandaan zien we de gletcher waar je met een speciale sneeuwbus naartoe kunt. Het idee om daar op de gletcher te staan is leuker dan het werkelijk is. Wij besluiten om even te genieten van het uitzicht. De bergen er omheen zijn net zo mooi om naar te kijken. We schatten de sneeuwlaag op de top naast de gletcher op zeker 30 meter. Er is nog genoeg te zien, met een broodje in de hand gaan we weer verder. We stijgen nu naar een hoogte van 2034 meter hoogte, onvoorstelbaar als je zelf onder zeeniveau woont.