Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Caroline en Ruud Weeda - WaarBenJij.nu Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Caroline en Ruud Weeda - WaarBenJij.nu

Jasper

Door: Caroline

Blijf op de hoogte en volg Caroline en Ruud

05 Juni 2017 | Canada, Jasper Park Lodge

Jasper
Gereden 167 km

Gisteravond hebben we afgesproken vandaag wat uit te slapen. Ruud heeft het raam geblindeerd door een donkere handdoek voor het gordijn te bevestigen. Dit zorgde er voor dat we om 9.30 uur wakker werden! Vandaag gaan we gedeeltelijk met, en gedeeltelijk zonder elkaar op pad. Ruud en ik willen graag naar de Miette Hotsprings, Jos en Yolanda niet. We besluiten samen naar de Maligne Canyon te gaan. Vandaaruit gaan Jos en Yolanda naar Maligne lake en wij richting Miette. Prima geregeld. Vanuit Jasper is het maar een kwartiertje rijden naar de Maligne Canyon. Door erosie en vorst heeft de Maligne river zich hier een nauw ravijn gebaand met loodrechte wanden van wel 50 meter hoog. Je kunt een pad van keien en boomwortels, met daartussen nog wat grindjes en modder volgen, die je telkens bij een brug over het ravijn brengt. Daar kun je het water in de canyon goed volgen. We lopen van brug 2 naar (bijna) brug 5 (dit was een lelejke brug zonder een spectaculair uitzicht) en daarna weer terug tot en met brug 1. Het was een hele wandeling, maar het was een mooie. Vanaf de parkeerplaats gaan we ieder ons pad. Wij gaan eerst nog even bij de zesde brug kijken (ook niet zo bijzonder) en gaan dan lunchen aan het Lake Edith en lopen nog wat bij Lake Annette. Onderweg komen we wat Elk's tegen, deze gaan natuurlijk ook even op de foto. Hierna gaan wij rechtsaf Higway 16 op, het is een 45 kilometer rijden naar de afslag van de hotsprings. De stille, maar prachtige toegangsweg volgen we gedurende 15 kilometer. de zon schijnt hier volop en de toppen van de bergen vragen weer om gefilmd te worden. Sinds ons bezoek in 2009 is hier veel veranderd. Aan het begin en einde van de weg zijn Cabins geplaatst en een lodge. Ach, je moet met je tijd meegaan, er is hier vast veel te verdienen. De tas wordt gepakt met badkleding en handdoeken. De entree is laag, ca. €4,00 per persoon. Ook hier kleden dames en heren zich apart om, de kleedruimtes zijn oudbollig, maar het functioneert. Ruud ligt al in het bad als ik omgekleed en al aankom in de buitenlucht. Het is best wel druk en ik zag Ruud in eerste instantie nog niet. Er zijn 4 baden: twee kleine koele baden (ik denk een graadje of 12) en twee grote warme baden (40 en ca. 30 graden). Het was alleen al leuk om al die verschillende mensen te bekijken: dik, dun, met Kertsman baard, met drie onderkinnen, een Japanse (met vestje over de bikini het water in), een te forse dame met een zonnehoed ligt in het water een dutje te doen, een oudere man vergist zich en springt in het koude bad, het is een leuke vertoning. Wij wisselen de baden af en gaan tussendoor in het zonnetje zitten; het is een prachtige dag, de lucht is strak blauw. en we kijken uit op bergen en bomen. Het bad ruikt enigszins naar zwavel (thermaal water), maar dit is niet storend. Op de weg terug naar de highway zien we twee beren, moeder en jong, aan de kant van de weg. We houden een veilige afstand (<3 meter!) en rijden daarna verder. Onderweg zien we nog bighorn sheep en nog wat Elk's. Zo vroeg in de avond is veel wild op pad, we boffen maar weer. We passeren Lake Jasper en Lake Talbot en zien een stukje duinen. In Jasper gaan we nog even kijken bij Lake Patricia en Lake Pyramid, maar beide liggen niet meer in het zonnetje. In het dorp laden we nog even het verslag van gisteren op en komen rond 20.30 uur de campground op gereden. Daar zie ik op de valreep nog een bruin gekleurde beer de bosjes in hollen. er staan wat mannen wilde bewegingen te maken, waarschijnlijk was de beer te dichtbij gekomen.