Caves of Oregon - Reisverslag uit Phoenix, Verenigde Staten van Caroline en Ruud Weeda - WaarBenJij.nu Caves of Oregon - Reisverslag uit Phoenix, Verenigde Staten van Caroline en Ruud Weeda - WaarBenJij.nu

Caves of Oregon

Door: Caroline

Blijf op de hoogte en volg Caroline en Ruud

10 September 2018 | Verenigde Staten, Phoenix

Het was best wel wat eng gisteravond. We zaten in een pikdonker bos, nergens een lichtpuntje en voornamelijk geluiden van krekels en houtvuur. Je voelt je op een of andere manier toch niet helemaal alleen en zeker niet als je een paar dagen daarvoor een horrorfilm hebt gekeken, haha. We hebben bijna al het hout opgestookt, het restant hebben we terug gelegd in de kartonnen doos.
We willen deze ochtend mee op een tour door de caves. Vanaf 10.00uur starten deze, maar we hebben geen idee hoe regelmatig deze worden gehouden. We zorgen dus dat we om 9.50uur boven aan de berg zijn bij het kantoortje van het state park. Met slechte knieën, rug, longen mag je niet naar binnen, dat wisten we al uit een foldertje dat ik op de campground vond. Ruud heeft dus voor de zekerheid beide braces om gedaan en hebben ons warm gekleed. In de grotten schijnt het ca. 7 graden te zijn en we verblijven er zeker anderhalf uur. De tour kost $10 een schijntje vinden wij. We verzamelen en zijn samen een groep van 10 personen + Ethan Cole de ranger die alles van grotten weet. Voor vertrek nog even naar de wc anders moest je het doen in een plastic zak, want er mag natuurlijk geen rommel achterblijven in de grotten. ik neem het zekere voor het onzekere en ga ook nog even.
We mogen met onze handen niet de grot aan raken, want dat vervuilt het ecosysteem in de grot. Er is hier en daar wat verlichting aangebracht, zodat we niet alles hoeven te bekijken met de zaklamp van de ranger. Deze grot is ontdekt doordat een hond achter een beer aan zat. De eigenaar ging op zoek en liep de grot in, op zoek naar zijn hond. Het heeft hem een flink aantal uren gekost voor hij de uitgang weer gevonden had. De “trek” in de grot en het water hebben hem hierbij geholpen en natuurlijk zijn 6 lucifers.
De grot is vochtig en hier en daar drupt er wat water op je hoofd. De paden zijn met cement bedekt om uitglijden te voorkomen. Een groot aantal traptreden en steile trapjes leiden ons door de grot. Af en toe zie je een vleermuis fladderen en je ziet ze regelmatig aan het plafond hangen. De gangen zijn soms heel smal en een stukje verderop weer zo laag dat je moet bukken. We hebben gelukkig ons hoofd niet gestoten. Marmer, stalagtieten, stalagmieten, kolommen, cavepopcorn, er is van alles te zien en de verhalen zijn grappig en boeiend. Na ruim anderhalf uur lopen we een gang in die naar de buitenlucht leidt. Toch wel lekker frisse lucht. We maken nog even een ommetje voor we weer aankomen bij het rangerstation. Hier koop ik nog een
Patch voor mijn verzameling en gaan we naar de camper voor een lunch. Een wrapje met salade die we buiten opeten. Dit hadden we beter niet kunnen doen: het zwermt hier van de wespen en we moeten soms even rennen om ze kwijt te raken. Met wat capriolen kunnen we zonder wesp terug in de camper komen.
Op de terugweg komen we weer langs de campground en rijden we tot aan de grote weg, waar we weer het verslag van gisteren kunnen uploaden.
We nemen zoveel mogelijk de kleinere weggetjes om oostwaarts te gaan. We hebben geen zin om ober de snelweg 5 te rijden, we hebben alle tijd. Onderweg stoppen we in een dorpje Jacksonvile. Het dorpje is helemaal opgebouwd
in de stijl van 1850, net na de goldrush. Dit zijn de straatjes zoals je ze mogelijk kent uit een oude westernfilm.
Het enige verschil zijn de kleuren denk ik. Op zoek naar een plek om te overnachten komen we uit in Phoenix (Oregon) op een groot RV park. Het is tijd om even wat wasjes te draaien en voor $3,25 zijn de witte en blauwe was gedraaid, gedroogd en gestreken. Soms moet dat gewoon even....
Vandaag kookt Ruud niet, de kok is vrij. De keus is uit een Mexicaan (bonen enzo) of de Mac. Patatjes hebben we lang niet gegeten, dus het wordt de Mac. Hier krijg je nog echte slagroom op je milkshake!
Zo, net even gedouched in de “restroom”. De camper heeft wel een douche, maar op het park is het net allemaal even ruimer.
We staan wel in de buurt van een snelweg, we houden voor de zekerheid de oordopjes bij de hand. Ik denk dat het wel zal meevallen. We zullen zien.....

Gereden: 151 km
Overnachten: Holiday RV park Phoenix (OR)

• 13 September 2018 - 17:21

Dorien:

Gelukkig dat je been meevalt!
    En idd, lang leve de EHBO-doos.
    Dat jullie hem maar niet meer nodig mogen hebben.

Mooie foto's van de grot!

En, de oordopjes nog nodig gehad????